Øyvind Strømmen: Konspirasjoner i riksmediene

Øyvind Strømmen, Dagbladet: Konspirasjoner i riksmediene

Noen av dem, forhåpentligvis mange, kommer til å forkaste sin tidligere idioti. Andre kommer til å klamre seg fast. Og da er konspirasjonstenkningen enkleste utvei. Slik slipper man å forstå. Slik slipper man å tenke selv. Det er en felle jeg selv kunne ramlet i da mitt verdensbilde slo sprekker 11. september 2001. Og hvis jeg skulle gi et råd til de som nå opplever det samme, ville det være det følgende: Vaksiner deg. Still kritiske spørsmål til konspirasjonstenkningen. Sett deg inn i den faktiske ideologiske bakgrunnen for angrepene. Gå ikke i fella.

One Response to Øyvind Strømmen: Konspirasjoner i riksmediene

  1. Anders sier:

    Dagbladet-artikkelen er kortversjonen. Dette er den originale:

    Den enkle utveien: tro på en konspirasjon!
    http://oyvindstrommen.be/2011/09/11/den-enkle-utveien-tro-pa-en-konspirasjon/

    En lille observasjon.

    Øyvind Strømmen, i kommentarfeltet, om sin artikkel:

    «… selv om jeg må vedgå at disse teoriene gjør meg så sint og så oppgitt at jeg ikke bare argumenterer saklig.»

    Men han publiserte den allikevel.

    Godt eksempel på mange journalisters tilnærming til dette temaet.

Legg igjen en kommentar

