Meg – og gnålet mitt

Spekulasjon og fantasi er viktig og bra. Spekulasjon kan være produktivt, men bare hvis den blir presentert som de facto spekulasjon.

Det er helt naturlig at folk spekulerer når de ikke blir fortalt sannheten. Spesielt naturlig blir det når saken er så alvorlig som denne. Lyver «de» om dette – og kommer unna med det – kan de jo i teorien lyve om det meste.

All spekulasjon rundt 9/11-temaet er forståelig, men det er viktig å ikke presentere teori som fakta.

Jeg har ikke holdningene jeg har fordi jeg vil skape splittelse, eller gjøre meg til uvenns med alle og enhver. Absolutt ikke. Jeg respekterer – og tildels beundrer – folks engasjement, men ofte ikke informasjonen de fremmer. Sånn er det bare.

Jeg kan ikke være enig i at Pentagon ble truffet av et missil. At telefonsamtalene fra flyene var fake, og at DRGs voice-morphing utgjør en plausibel teori. Jeg kan ikke være enig i sionist-teorier – hva med Saudi-Arabia, Pakistan etc? – eller at kontrollert nedrivning er 100% bevist. Uten nye granskinger blir dogmatiske ytringer spekulasjon. Levende kaprere som sipper long drinks på en øde øy, ingen kaprere, ingen fly, alt er fake og så videre … alt sammen ting jeg holder meg unna.

Fordi det er spekulativt.

Jeg brenner like mye for sannhet og rettferdighet som andre, og ønsker ikke å tråkke folk unødig på beina. Men jeg tror ikke teori trumfer fakta, og det vil jeg fortsette og mene. Og ytre.

***

Paul Thompson – en svært respektert researcher – er innom temaet i dette intervjuet.

Legg igjen en kommentar

